Miskraam

Helaas gaat niet elke zwangerschap goed. Ook het begeleiden van een miskraam behoort daardoor tot ons vak. Als er in de prille ontwikkeling iets fout gaat, kan de zwangerschap eindigen in een miskraam. Je merkt dit meestal het eerst aan een gevoel alsof je ongesteld wordt met bloedverlies en buikpijn. Soms merk je het niet zelf en wordt pas tijdens de eerste echo ontdekt dat er geen kloppend hartje is.

Het hebben van wat bloedverlies wil nog niet zeggen dat je een miskraam krijgt. Soms heb je aan het begin van je zwangerschap bloedverlies, wat uiteindelijk geen gevolgen heeft.

Redenen van bloedverlies kunnen zijn:

• een gesprongen bloedvaatje in de baarmoedermond
  • een innestelingbloeding
  • een contactbloeding (na vrijen)
  • onbekende oorzaak

Een miskraam is niet te voorkomen door rustig aan te doen of stoppen met werken. Wel is het altijd goed te zorgen voor een gezonde start van je zwangerschap.

Een miskraam kan op verschillende manieren verlopen.
Meestal komt een miskraam na het eerste bloedverlies spontaan op gang en heb je een krampende pijn in je baarmoeder en neemt het bloedverlies toe. Dit kan een paar dagen duren maar soms ook een paar weken. Na het verlies van het vruchtje verdwijnt de pijn en vermindert het bloedverlies. Je mag paracetamol slikken als pijnstilling gewenst is. Helderrood bloedverlies in je zwangerschap is altijd een reden om te bellen. Mocht je veel bloedverlies hebben of het bloedverlies blijft aanhouden en zijn er veel stolsels, neem dan meteen contact op met de dienstdoende verloskundige door te bellen naar 06-52 678 066.

Wanneer de miskraam niet spontaan komt, kun je kiezen voor het op gang brengen van de miskraam met medicijnen of voor een curettage. Hiervoor verwijzen we je naar de gynaecoloog.

Je lichaam herstelt meestal vlot na een spontane miskraam of curettage. Je menstruatie komt na ongeveer 4-6 weken weer op gang en je lichaam is dan voldoende hersteld om weer zwanger te raken.

Heb je 2 of meer miskramen meegemaakt, dan heb je de mogelijkheid om een chromosomenonderzoek te laten doen.

Het is belangrijk dat je tijd neemt om je miskraam emotioneel een plek te geven. Jullie kunnen verdrietig zijn over de niet gelukte zwangerschap maar ook andere gevoelens hebben zoals boosheid of jaloezie naar andere zwangeren. Wij kunnen ondersteuning bieden als jullie dit fijn vinden.

Meer informatie rondom een miskraam vind je hier.