Intake

Bij je intakegesprek komen de volgende onderwerpen aan de orde:

Je gezondheid en de gezondheid van je partner. Om een beeld te krijgen van je gezondheid, zullen we vragen naar ziekten, operaties, bloedtransfusies en behandelingen die je eventueel hebt meegemaakt. We willen weten of je waterpokken hebt gehad en of je als kind bent ingeënt tegen de Rode Hond. Heb je de laatste maanden medicijnen gebruikt? Heb je gezondheidsklachten? Rook je of heb je gerookt? Gebruik je alcohol of drugs of heb je die gebruikt?

De gezondheid van je familieleden. Komen er in je familie of die van je partner ziekten of aandoeningen voor? Denk bijvoorbeeld aan suikerziekte, taaislijmziekte (cystic fibrosis), een open rug, een spierziekte, downsyndroom of aangeboren hartafwijkingen.

Je leefomstandigheden. Hoe woon je? Leef je alleen of met een partner? Als er bijzondere omstandigheden zijn in je leven, dan is het fijn als je dit met ons bespreekt. Bij problemen bijvoorbeeld op het gebied van relaties, financiën, huisvesting of werk kunnen we je ondersteunen om de juiste hulp te vinden.

Je werkomstandigheden. Het is goed als je van tevoren bedenkt of er risico’s op je werk zijn voor je ongeboren kind of voor jezelf. Je kunt dit ook vragen aan je werkgever.

We geven uitleg over het bloedonderzoek.
En we bespreken de mogelijkheid van de screening op Down-, Edwards- en Patausyndroom en de 20 weken echo.

Eerdere zwangerschappen. We zullen ook vragen of dit je eerste zwangerschap is. Als je eerder zwanger bent geweest, wordt ook gevraagd hoe deze zwangerschappen zijn verlopen. Als je al bij ons bekend bent hebben we deze informatie natuurlijk al.

We plannen bij de intake de termijnecho. Met deze echo kunnen we door het nauwkeurig meten van de baby beoordelen hoe lang je zwanger bent. Deze echo krijg je als je ongeveer 11 weken zwanger bent.

Onderstaande informatie hoort ook bij de intake:

We wijzen je op de belangrijke informatie over voeding tijdens je zwangerschap. Die kan je vinden op de website van het Voedingscentrum of in de Zwangerhap App.

We adviseren je kraamzorg aan te vragen.

We informeren je over het bestaan van Moeders voor Moeders. Zij zamelen urine in van zwangere vrouwen. Uit deze urine wordt het hCG-hormoon gewonnen. Dit hormoon wordt door farmaceutische bedrijven gebruikt voor het vervaardigen van geneesmiddelen die worden gebruikt bij vruchtbaarheidsbehandelingen. Dus op deze manier kan je iemand die niet zo makkelijk zwanger wordt helpen om óók zwanger te worden.

We wijzen je op de informatie van de Rijksoverheid: een kind krijgen wat moet ik regelen. Met onderwerpen zoals je zorgverzekering, het ouderlijk gezag, de achternaam van je kind en nog veel meer nuttige tips.

We wijzen je op het belang van het voorkomen van een Cytomegalie Infectie.

We bespreken mogelijkheid deel te nemen aan Centering Pregnancy. Momenteel is helaas ten gevolge van het Coronavirus Centering Pregnancy niet mogelijk.

.